Senast uppdaterad: 2025-03-21
This page in English
22/4: Nästa styrelsemöte
10/6: Årsstämma
Här presenteras löpande nyheter i föreningen. Missa aldrig en uppdatering genom att lämna din mejl i kontaktformuläret med meddelandet "prenumerera på nyheter".
Ett utvalt antal av våra lägenheter kommer nu genomföra radonmätning. Enligt strålsäkerhetsmyndigheten ska dessa genomföras vart 10e år, och nu är det dags för oss igen. Ni som utvalts (alla på bottenplan och de som angränsar till hissarna) kommer att kunna hitta mätdosorna i era brevlådor inom kort. Var vänlig och följ instruktionerna och starta mätningen så fort som möjligt då mätperioden enbart sträcker sig fram till 30e april och minst 60 dagars mätning krävs. Tack på förhand för er förståelse och medverkan!
Om några veckor (28/3-31/3) är det också dags för terminens besök av containern för grovsopor samt buren för elektronikskrot. Så passa på att göra er av med ert avfall då. Övriga tider på året ansvarar ni ju själva för att transportera grovsopor och elskrot till rätt återvinningsanläggning.
Januari 2025 - Årsstämma och motioner
December 2024 - Styrelsen önskar God Jul
September 2024 - Detaljplan och OVK
Augusti 2024 - Terminen är igång
Maj 2024 - Sommartider hej hej!
April 2024 - Obehöriga på området
Mars 2024 - Problem med porttelefoner?
Februari 2024 - Årsstämma och motioner
December 2023 - God Jul önskar styrelsen
November 2023 - Avgiftshöjning och spolning
Oktober 2023 - Motioner och värmemätning
September 2023 - Mycket och viktig info
Augusti 2023 - Tråkigheter och ekonomi
Juli 2023 - Årsredovisning och avgiftshöjning
Juni 2023 - Hissen färdig och stämmor
April 2023 - Hissbyte och årsstämma
Mars 2023 - Nytt postnummer med mera
Februari 2023 - Brandvarnare med mera
December 2022 - Styrelsen önskar God Jul
November 2022 - Brevlådor, hiss och avgift
Oktober 2022 - Fler projektuppdateringar
September 2022 - Projektuppdateringar
Juni 2022 - Stämmor och hissen
April 2022 - Reparation av balkongplattor
April 2022 - Påverkan på bredband 5 april
Mars 2022 - Ny chans för elskrot
Mars 2022 - Elpris och fortsatt fasadfix
Januari 2022 - Januari börjar året...
December 2021 - God jul & Gott nytt år
December 2021 - Nya hissen redo!
November 2021 - Elstrul på balkongen?
Oktober 2021 - Angående balkongerna
Oktober 2021 - Fasadrenovering fas två
September 2021 - Fasadrenoveringsuppdatering
September 2021 - Fasadrenovering och annat
Augusti 2021 - Nu är vi igång igen
Maj 2021 - Datum för renovering
Maj 2021 - Årsstämma och utefix
Mars 2021 - Nu händer det grejer!
December 2020 - Styrelsen önskar God Jul
Oktober 2020 - Höstfix ute och inne
Nytt år och nya möjligheter att påverka arbetet i föreningen. Den 10e juni blir det årsstämma och deadline för att lämna in motioner är den 1a mars (en mall för motioner finns här på sidan bland viktiga dokument). Ta chansen att påverka föreningen! Är du intresserad av att själv gå med i styrelsen så ta gärna kontakt med valberedningen och anmäl intresse.
Även om grillsäsongen ännu känns avlägsen så passar styrelsen på att påminna om att kolgrillar numera inte är tillåtna att använda vare sig på föreningens gräsmattor eller balkonger.
Hösten har gått i rasande fart och nu står julen redan för dörren. Därför kommer här en liten julhälsning från styrelsen.
Först vill vi bara passa på att påminna om att vi nu går över till en ny ekonomisk förvaltare, vilket de flesta av er nog redan märkt med de nya avgifts-avierna.
Det nya året kommer därefter inledas med rengöring av ventilation och byte av trasiga fläktar och ombesiktning av OVK. Datum för detta och ytterligare information har delats ut i era brevlådor, men vi påminner om att lämna in blanketten i god tid innan den 7e januari.
Med detta så vill styrelsen önska alla boende en
God Jul
och
Gott Nytt 2025!
Oktober går mot sitt slut, men allt är inte bara höstrusk. Vårt soprum har nu fått sig en välbehövlig uppfräschning och inom kort kommer även sopkärlen att tvättas. Vi kan också passa på att berätta att förra veckan byttes de porttelefoner som rapporterats till styrelsen.
Datum för sista inlämning av synpunkter gällande den nya detaljplanen för området runt Svenshögsvägen är nu sista oktober. Under mötet med samfälligheten den 3e oktober bestämdes det att alla föreningar själva skickar in skrivelser. Därför har vi i styrelsen tagit fram ett dokument med samlad synpunkter och idag skickat in till kommunen.
Nästa vecka är det så dags för obligatorisk ventilationskontroll (OVK). Här kommer en påminnelse att se till så att alla ventiler och spisfläkten är lätt åtkomliga och att tömma kryddhyllan!
Vi vill också passa på att meddela att vi kommer byta ekonomisk förvaltare vid årsskiftet. Styrelsen hoppas på en smidig övergång, men så vet ni varför månadsavgiftsavierna kan komma att se lite annorlunda ut nästa år.
Det har föreslagits en ny detaljplan för området runt Svenshögsvägen. Föreningen kommer, tillsammans med hela samfälligheten, sammanställa synpunkter till samrådet. Privatpersoner är välkomna att lämna synpunkter direkt, men ni boende är också välkomna att framföra synpunkter till oss i styrelsen som vi kan ta med till samfälligheten så att de förhoppningsvis kan läggas fram med lite mer tyngd. Samfälligheten kommer mötas den 3e oktober, så eventuella åsikter bör vara oss tillhanda innan dess för att vi ska ta med dem.
I början på november är det dags för obligatorisk ventilationskontroll (OVK). Ytterligare information och blankett för medgivande av tillgång till lägenhet kommer snart till era brevlådor. Det är av yttersta vikt att styrelsen får tillgång till alla lägenheter under denna tid. Skulle ni ej vara hemma och ej gett tillåtelse för tekniker att gå in med huvudnyckel, så måste de komma och göra besiktningen en annan dag vilket medför merkostnad som kommer debiteras de medlemmar som ej gett tillgång till lägenheten under besiktningsdagen. Vänligen förbered så att alla ventiler och spisfläkten är lätt åtkomliga och töm kryddhyllan!
Den uppmärksamme kan se att nu har våra träd blivit beskurna. Och inom kort kommer vårt soprum att fräschas upp. Vi har även ett datum för höstens beställning av container för grovsopor samt bur för el-skrot: 25-28 oktober.
Sommaren börjar gå mot sitt slut och höstterminen har dragit igång. Så även arbetet för styrelsen. Vi håller på att förbereda för att snart kunna byta ut de porttelefoner som krånglat hos er som har rapporterat problem. Snart kommer även träden på entrésidan att beskäras inför vintern. Dessutom kommer vårt soprum att få sig en rejäl uppfräschning.
Så ett meddelande inför nästa sommar och grillsäsong. I likhet med hur det redan ser ut hos andra föreningar i närheten så har styrelsen fattat beslut om att från och med nästa år (2025) så kommer kolgrillar ej vara tillåtna, vare sig på balkong eller på gräsmatta. Istället rekommenderas gasol- eller elgrill. Alternativt får man ta med sin grill till en närliggande park. Vi hoppas att detta inte ställer till bekymmer utan istället bidrar till trevligare atmosfär för alla boende.
Vi tackar alla boende för den goda uppslutningen och det visade intresset för årsstämman. Vi säger stort tack till Emma för din tid i styrelsen och välkomnar istället Pernilla och Alexander. Styrelsen vill också särskilt tacka för förbättringsidéerna och initiativen som lades fram i motionerna. Vi uppskattar boende som bryr sig om vår förening och vill göra den bättre! Även om inga motioner gick igenom denna gång, så vill vi uppmuntra alla boende att kontakta styrelsen eller lägga fram nya motioner när ni får idéer på om saker kan göras annorlunda.
Den motion som verkade väcka mest diskussion på stämman var den om våra gräsmattor. Vi i styrelsen vill därför berätta att vi fortsatte den diskussionen i vårt uppföljande styrelsemöte. Så som våra gräsmattor ser ut just nu, med öar av prästkragar och samtidigt större sammanhängande fält med kortklippt gräs var hela styrelsen enig om var önskvärt och låter därför nuvarande skötsel fortgå.
Månadens påminnelse: Sommar innebär semestertider, så även för styrelsen. Därför har vi inget styrelsemöte under juli månad, men vi nås fortfarande på mejl även om handläggningstiden för större frågor kan vara något längre.
Nu är våren äntligen här för att stanna! Det vackra, varma vädret gör att vi öppnar upp våra lägenheter igen, öppnar fönster och använder våra balkonger. Vi vill därför påminna om våra trivselregler. Det är nämligen fullt tillåtet att grilla på våra balkonger - men visa hänsyn mot grannarna. Det är inte roligt att bli ofrivilligt inrökt, och samtidigt har ni som boende rätt att nyttja era balkonger.
Tack till alla er som fyllt i listorna vid entrén om era porttelefoner. Vi kommer nu gå vidare med detta och hoppas ha problemen åtgärdade inom en inte alltför avlägsen framtid.
Vi påminner också om årsstämman den 13 juni kl 18.30 i Fäladsgårdens fritidsgård. Ni ska alla ha fått ut kallelsen i era brevlådor. Årsredovisningen är ännu inte redo, men vi hoppas den blir klar innan stämman och kommer då att tillgängliggöras här på hemsidan.
Månadens påminnelse: Ställ inte upp entrédörrarna utan uppsikt. Annars kan både oinbjudna människor såväl som nyfikna gnagare och andra oönskade varelser smita in.
Tack till alla boende som var uppmärksamma och anmälde både till styrelsen och polisen om de unga pojkarna som olovligen tog sig in. Vi uppmanar er alla till att vara fortsatt vaksamma och höra av er (till styrelsen men också polisen) om ni ser något misstänkt. Vi påminner om att inte dela ut portkoden och att inte släppa in folk ni inte känner.
På förekommen anledning efterlyser vi i styrelsen ifall fler boende har märkt av problem med sina porttelefoner? Fyll i listorna i era respektive trapphus så att vi kan göra en samlad felanmälan.
Vi påminner också om årsstämman den 13 juni kl 18.30 i Fäladsgårdens fritidsgård.
Månadens påminnelse: Ställ inte upp entrédörrarna utan uppsikt. Annars kan både oinbjudna människor såväl som nyfikna gnagare och andra oönskade varelser smita in.
Tack för alla motioner vi fått in till årets stämma! Styrelsen håller nu på att behandla dessa för att kunna föreslå för stämman om vi tycker motionerna bör bifallas eller avslås. Motioner och deras svar kommer sedan skickas ut till alla medlemmar i samband med kallelsen till stämman och övriga handlingar 4-6 veckor före stämman.
På förekommen anledning efterlyser vi i styrelsen ifall fler boende har märkt av problem med sina porttelefoner? Kontakta styrelsen snarast isåfall så att vi kan göra en samlad felanmälan.
Vi har även tagit fram en boendeguide till alla nyinflyttade med lite samlad information som kan vara lämplig att ha koll på när man flyttat in. Detta dokument kommer vi även dela ut till alla nuvarande medlemmar så att alla känner att de fått del av informationen.
Nu är våren på väg och värmen kommer åter. Med våren kommer även växterna så därför vill vi upplysa om att då vi rostskyddsbehandlat alla pelare är det ej tillåtet att ha växtlighet på fasader eller på pelare.
Månadens påminnelse: Rör ej termostaterna i trapphusen. Styrelsen ställer in dem på lämplig temperatur - vi vill inte elda för kråkorna. Inom kort kommer vi att stänga av värmen helt till nästa vintersäsong.
Det första inlägget för i år inleder vi med goda nyheter: vi har erhållit statligt stöd i form av bidrag för hissen vi bytte ut förra året. Ett välkommet tillskott till kassan nu i dessa mer ansträngda tider.
Nu är datum för årsstämman satt: torsdagen 13 juni. Vi vill därför påminna om att det nu närmar sig deadline att lämna in motion inför årsstämma (1a mars). Motioner är de boendes möjlighet att lämna förslag som hela föreningen behöver ta ställning till. Styrelsen lägger inga motioner - våra förslag till stämman kallas propositioner och är förslag som styrelsen redan behandlat och står bakom men behöver hela föreningens stöd. Att lägga en motion behöver inte vara klurigt. Det enda kravet är att det är en boende i föreningen som står bakom, och därför tillåts ej anonyma motioner. Förslag på mall att använda finns här. Motionen behöver vara styrelsen tillhanda i god tid innan årsstämman då styrelsen behöver behandla frågan och ge ett svar på styrelsens åsikt i frågan. Både motion och styrelsens svar bifogas sedan kallelsen till årsstämma vilken skickas ut max sex och minst fyra veckor innan stämman.
Slutligen kan vi meddela att datum för vårens inhyrning av container för grovsopor samt kärl för elektronikskrot är helgen 5-8 april.
December är här och julen nalkas. Snart är år 2023 till ända. Vi i styrelsen hoppas ni har haft ett fint år och vi ser fram emot ett nytt år tillsammans.
På förekommen anledning påminner vi i styrelsen om att det är otillåtet att ställa sopor i trapphusen. För att upprätthålla en ren och välskött miljö, ber vi er att använda de avsedda sopkärlen i soprummet. Dessutom är det viktigt att inte placera några föremål i förrådsgångarna för att undvika eventuell skada eller hinder för övriga boende.
Vi vill också påminna er om att inte röra termostaterna i trapphusen. Gemensamma ytor debiteras på samtliga boende, och för att undvika onödiga kostnader och onödig värmeförbrukning är det viktigt att inte ändra hur termostaterna är inställda. Tack för er förståelse och ert samarbete för att skapa en trivsam boendemiljö för alla i föreningen.
Från oss i styrelsen till er alla: en riktigt god jul!
Nu är underhållsspolningen genomförd - tack till alla boende som så smidigt ställde upp och möjliggjorde för smidigt förfarande! Det mesta såg bra ut, men i vår rapport fick vi höra att det bitvis var mycket fett i rören. Vi ber er därför vara noggranna med att inte spola ner fett i avloppen! Även om det är flytande i köket, så stelnar det i rören och ställer till problem. Samla istället upp fettet, exempelvis med hjälp av en fett-tratt i en flaska som ni sedan försluter och lägger i soporna.
Så som styrelsen under hösten aviserat på hemsidan kommer avgiften att höjas vid årsskiftet. Nu har budgeten för kommande år gåtts igenom och för att ta höjd för ökande räntekostnader i och med omläggning av våra lån har styrelsen enhälligt beslutat att höja avgiften med 15% från och med 1 januari 2024. Vi är medvetna om att detta är en markant ökning, men jämfört med vad många föreningar runt om i vårt land behöver höja (många föreningar så mycket som upp till 40% läs exempelvis här, här eller här) så är det en relativt dessa mindre höjning. Vi hoppas därför ni har förståelse för vårt beslut och ni ska veta att det inte gjordes lättvindigt.
Månadens påminnelse: På tal om avlopp, kolla gärna in den här informationen från VASYD (vår kommunala vatten- och avloppsorganisation) om vad som får och inte får spolas ner!
Denna månad är informationen från oss i styrelsen lite mer kortfattad än senast. Vi kan meddela att vi nu har haft ett möte med Svenska Bolån och diskuterat möjliga alternativ vid omförhandling av våra lån. Dessutom en påminnelse - som ni nu alla bör redan ha fått ta del av genom utskicken i era brevlådor - om att underhållsspolning av våra avlopp sker snart med start 7/11 så se till att lämna in blanketten i föreningens brevlåda i entré 73.
Vi i styrelsen blir väldigt glada när ni boende kontaktar oss med frågor och funderingar på hur vi kan göra vår förening ännu bättre och trevligare att bo i. Därför vill vi påminna om möjligheten att lägga in motioner till stämman. Senast 1 mars 2024 behöver motionerna vara styrelsen tillhanda för att behandlas under årsstämman i början på sommaren samma år.
Det har kommit till styrelsens kännedom att ett par av våra boende har problem med sin individuella värmemätning. Exempelvis verkar värme ha registrerats fastän termostaten varit avstängd. Vi kommer därför att utreda huruvuda det är termostaterna eller mätarna det är fel på och ber er därför att kolla upp att era mätare verkar funka (att det ser rimligt ut när ni loggar in i boendeportalen) - i annat fall ber vi er kontakta oss i styrelsen så sätter vi upp er på vår lista!
Månadens påminnelse: Hösten nalkas med mysiga innekvällar, tända ljus och annat trevligt. Kom därför ihåg att regelbundet kontrollera era brandvarnare och byta ut batteriet när det behövs.
I början på november (7-13/11) kommer en underhållsspolning av avloppen ske. Spolarna kommer gå in i varje lägenhet och spola samtliga avlopp, nerifrån och upp. Vi passar också på att informera om att vi har ett abonnemang hos Spolarna vilket innebär att om ni boende får akut stopp i ett avlopp kan ni kontakta oss i styrelsen så kontaktar vi dem så löser de problemet.
Nu när hösten nalkas vill vi passa på att påminna om att vi sen i april i år har rörligt timpris på elen. Vi rekommenderar därför att man håller sig uppdaterad på prisläget, exempelvis här. Vi har ju individuell mätning av el och värme, dock finns det ingen möjlighet att koppla exakt vilken kWh som använts av vilken boende. Däremot kan vi säga att ju billigare el som används, desto bättre för hela föreningen och i förlängningen för en själv som boende här.
Det finns ett förslag på ny detaljplan för Fäladsskolan öster om föreningen.Se kommunens hemsida för mer information. Vi i styrelsen kommer inte lämna kommentarer å föreningens vägnar, men om man som privatperson vill kommentera förslaget är man välkommen att göra det. Sista dagen för det är 29e september.
Några goda nyheter är att problemet med kabel-TV som några har upplevt nu är åtgärdat. Och snart är det dags (27-30 oktober) för vårt halv-årliga besök av container för grovsopor samt kärl för elektronikskrot. Var vänlig och släng inte grovsopor eller elskrot i soprummet innan dess.
Så kommer här ett längre meddelande till våra boende.
Det har kommit till styrelsens kännedom att en eller flera boende efterfrågar specifik information rörande kommande ekonomiska förändringar samt förespråkar förändringar av föreningens stadgar. Här på hemsidan lägger vi enbart allmän information så vill man diskutera specifikt med styrelsen rekommenderar vi att man lämnar sitt namn så vi kan återkoppla direkt till er. Önskar man ändå förbli anonym kan man skapa en anonym email så kan vi kommunicera e-brevledes. Vi i styrelsen passar också på att påminna att om man är fler än tio medlemmar så kan man begära en extrastämma ifall det är frågor som man känner behöver avhandlas innan ordinarie stämma i juni.
Med det sagt så vill vi i styrelsen ändå visa att vi lyssnar till vad våra medlemmar tänker på och vi uppskattar att ni vänder er till oss när ni har funderingar. Angående tidsschemat över kommande avgiftsförändringar kan vi berätta att en avgiftshöjning kommer först i januari 2024 och tillsammans med vår förvaltare AllaBRF kommer vi sätta upp en budget i mitten på oktober. Angående omförhandlingen av våra lån inväntar vi råd från både AllaBRF samt Svenska Bolån. Vi i styrelsen har inga planer på att omförhandla lånen i förtid innan lånen löper ut dels då detta innebär en merkostnad för oss och dels då vi inte ämnar binda räntan som det ser ut nu när den står så högt. Om inget extraordinärt skiljer alternativen åt kommer vi välja den lägsta räntan. Vi i styrelsen är ju vald av föreningen att sköta detta arbete, vill man vara med och påverka detta är man varmt välkommen att engagera sig och gå med i styrelsen.
Gällande önskemålet om att tillåta juridiska personer som ägare samt att utöka möjligheten att hyra ut i andrahand från tre till fem år vill vi meddela att det inte ligger i styrelsens makt att utan vidare ändra i föreningens stadgar. Det krävs två på varandra följande stämmor. Som boende är ni varmt välkomna att lägga fram dessa önskemål som motioner så får föreningen fatta beslut om detta. Vi i styrelsen kommer dock inte driva dessa frågor då vi inte tror att det kommer gynna vår förening. Vi vill ha ”riktiga” medlemmar som är genuint intresserade av föreningens välmående och som bor här. Det får vi inte på samma sätt med hyresgäster eller juridiska ägare och riskerar dessutom en oönskad "hotellverksamhet".
Vi i styrelsen hoppas att detta stillar er oro och önskar er en fortsatt fin september.
Månadens påminnelse: Kom ihåg att rengöra era köksfläktfilter! Minst var sjätte månad bör de rengöras för att minska brandrisken. Antingen kan de diskas i en (tom) diskmaskin, eller så kan man till exempel följa ekotipsets sätt.
Under sommaren så har vi fått rapporter om att det förekommit lite tråkigheter i området, bland annat några rån vid torget och en förening i samfälligheten har behövt tillkalla polis under pågående cykelstöld. Vi ber er därför vara extra vaksamma och var noga med att låsa dörrarna till förråden och cykelförråden. Dessutom, ser ni något som inte verkar normalt, kontakta polisen. De är medvetna om situationen här och jobbar på att återskapa tryggheten.
På förekommen anledning vill vi i styrelsen också informera om hur vårt arbete med omförhandling av lån går till, hur vi tänker kring räntor och kommande avgiftshöjning. Vi har experter som hjälper oss fatta goda och välgrundade beslut. Svenska Bolån förhandlar lånen åt oss, det är alltså inget vi själva gör och de tar således fram bästa möjliga alternativ. Räntehöjning diskuterar vi med vår ekonomiska förvaltare AllaBRF och är därför heller inget som vi bara gör utan att tänka. Vår ekonomi och våra boendes ekonomi under dessa tider av hög inflation och stigande räntor är naturligtvis något som ligger oss varmt om hjärtat. Har ni ytterligare frågor kring vår hantering av föreningens ekonomi är ni välkomna att höra av er direkt till styrelsen.
Den individuella el- och värmemätningen kan man följa från sitt boende-konto hos Techem. Skulle det av någon anledning vara så att man inte har ett sådant konto så kontakta oss i styrelsen så får ni en ny aktiveringskod.
And now, something for our English-speaking residents: This webpage is available in English - at least with reasonable quality. Google translate has a function of translating complete webpages, and this link leads you to the translated version of this page.
Årsredovisningen är äntligen färdig och finns tillgänglig här samt i rutan "Dokument" överst på sidan till höger. Påminner därför ännu en gång om extrastämman den 25 juli kl 18:30 på föreningens uteplats på baksidan av 73:an.
På grund av kommande omförhandling av lån och det höga ränteläget flaggar vi i styrelsen för att en avgiftshöjning kommer att behöva ske inom den närmaste framtiden. Vi återkommer så snart vi har närmare besked om hur stor den kommer behöva vara samt när i tiden den kommer träda i kraft.
Vid årsstämman den 7e juni avtackade vi Christoffer Pichler, Sophia Ellerstedt och Linda Troein som ledamöter för styrelsen. I deras ställe välkomnade vi Andreas Hellström och Emma Bergman och Sofia Högstrand som tog steget från suppleant till ordinarie ledamot. Då årsredovisningen inte var klar fattades beslut om extrastämma den 25 juli kl 18:30.
Vi vill också passa på att berätta att vi har fått elstödet vilket kommer användas för föreningens underhåll och kommande utgifter. Är man intresserad av vilket underhåll som är planerat de närmaste åren finns det här.
Med detta vill vi i styrelsen önska trevlig sommar
och så ses vi på extrastämman den 25e juli!
Nu är hissen i entré 73 äntligen utbytt, besiktigad och redo att användas! Nu är det bara till att åka!
En påminnelse om vår årstämma den 7e juni kl 18.30 i fäladsgårdens fritidsrum. Dock kommer vår årsredovisning tyvärr inte vara redo tills dess (ja, det verkar strula en del med vår förvaltare...) så flera av punkterna kommer vi behöva ta upp på en extrastämma senare i sommar. Vi återkommer med exakt datum för denna när vi vet när vår årsredovisning är färdig.
På tal om årsstämma så vill vi i styrelsen tipsa om vår valberedning Ulla-Britt Petersson. Är det så att man är intresserad av att vara med i styrelsen, eller vill tipsa om någon som man tror skulle vilja vara med i styrelsen får man hemskt gärna kontakta henne. Kontaktuppgifter till valberedningen hittar ni här.
Dessutom kan vi berätta att möjligheten att ansöka om elstöd för bostadsrättsföreningar precis öppnat och vi har börjat ta tag i detta. Ni boende behöver alltså inte göra något själva, utan det är vi i styrelsen som sköter detta för hela föreningen.
Snart kommer hissen i entré 73 att bytas ut och den kommer därför att vara avstängd 8 maj till 2 juni. Styrelsen beklagar olägenheten som detta innebär för de boende under tiden men hoppas att införandet av en ny hiss kommer förhindra att problem så som avstängningen förra året inträffar igen.
Save the date! Föreningen har årstämma den 7e juni kl 18.30. Mer information och dokument skickas ut när det närmar sig.
Så ett förtydligande om porttelefonerna: Taggarna behöver aktiveras dagligen, därefter funkar taggarna att låsa upp yttre utrymmen. Dessa "puckar" måste man vrida både för att låsa upp och för att sedan låsa igen. För den som behöver finns fler taggar att tillgå. Kontakta styrelsen isåfall.
På förekommen anledning behöver vi återigen påminna om att man ej får lämna elskrot och grovsopor i soprummet. Containern för grovsopor och kärlet för elskrot var här för en månad sedan och det dröjer till i höst innan de kommer tillbaka. Under tiden ansvarar alla boende själva för att lämna dessa typer av avfall på återvinningscentralen.
Månadens påminnelse: Inga saker får förvaras i trapphusen då detta strider mot brandsäkerheten. Särskilt viktigt att hålla rent blir det dock i samband med hissbytet i trapp 73.
Sedan 6 mars har vi fått ett nytt postnummer: 22658 istället för 22647. Enligt Postnord har det skett ett tekniskt fel som har gjort att information om detta inte skickats ut i tid, utan väntas komma i vecka 13 (nästa vecka) istället. Styrelsen har tyvärr inte mer info än såhär i nuläget.
Nu har vi haft de nya portlåsen i ungfär en vecka och några frågetecken har uppstått. Angående hur ofta taggarna behöver aktiveras vid knappsatsen verkar det i nuläget behöva göras varje dag. Skulle ett strömavbrott inträffa funkar fortfarande låsen vid förråden och cyklarna då dessa går på batteri (som sannolikt behöver bytas vart femte år) men däremot funkar inte knappsats och aktivering vid entréerna. En av de stora vinsterna med de nya taggarna är att vi nu kommer slippa smörja låsen till förråden och cykelställen titt som tätt och problemet med att nycklarna ibland inte verkade funka för att öppna dörrarna.
På förekommen anledning vill vi i styrelsen påminna om att elskrot och grovsopor inte får slängas i vårt soprum utan ska lämnas till återvinningscentralen. Som det ser ut nu har någon/några lämnat elskrot på golvet i soprummet. Det är inte okej någonstans. Två gånger per år beställer vi hit ett kärl för elskrot och en container för grovsopor (nästa gång är nu till helgen 24-27 mars) då får man slänga sitt skräp där i. Övrig tid ansvarar man själv för att soporna lämnar fastigheten.
Dessutom behöver vi påminna om att inte lämna saker i gångarna utanför förråden. Det hindrar andra boende från att komma åt sina förråd och ser allmänt skräpigt ut. Ni som känner er träffade, var vänliga och ta bort era saker omgående.
Som ni säkert märkt har våra taggar till portarna äntligen kommit. Alla boende ska ha fått dem levererade till sina postfack. Taggarna måste aktiveras genom att lägga dem mot knappsatsen vid porten i ca 3 sekunder. Efter det så fungerar de till soprum, förråd och cykelställ. Puckarna måste vridas för öppning och låsning.
Som ni kanske märkt så har portlåsen ännu inte uppdaterats. Ytterligare leveransförseningar har inneburit att delarna till portlåsen väntas komma först i mars. Vi håller tummarna att så är fallet.
Containern för grovsopor och kärlet för elskrot kommer finnas på plats 24-27 mars.
På förekommen anledning vill vi i styrelsen passa på att påminna om brandskydd.
Brandvarnare - ett måste
Din lägenhet måste vara utrustad med brandvarnare. Testa den regelbundet för att försäkra dig om att batterierna fungerar tillförlitligt. Du ansvarar själv för att köpa in och montera brandvarnare i din lägenhet. Är bostaden större än 60m2 bör du ha flera brandvarnare. Brandvarnare åldras och behöver bytas ut var tionde år.
Ha släckutrustning hemma
För bostäder rekommenderar MSB pulversläckare på minst 6 kg med effektivitetsklass 43A 233BC. Ha gärna brandfilt också.
I trappuppgången
Ur brandsäkerhets- och utrymningssynpunkt är det viktigt att hålla trapphusen samt vindsgångarna fria från cyklar, barnvagnar, blomkrukor och skräp.
Nytt år och nya tag. Flera projekt på gång framöver. Efter en längre tid med leveransproblem ska nu äntligen delarna till nya portlås komma i vecka 3 - när installationen sedan sker är dock ännu oklart. Vi återkommer när vi vet mer. Hissen i 73:ans entré kommer bytas ut och kommer då vara avstängd under fyra veckor. Preliminärt gäller detta veckorna 15-18, men det kan ändras beroende på hur leveranserna går. Vi kommer även fortsätta arbetet med våra byggnader: pelarna vid entrérna ska rostskyddas, skärmtaken vid entréerna ska målas undertill och dessutom kommer trapphusen målas invändigt. Exakta datum för detta återkommer vi med när det närmar sig.
Denna månad har vi inte så mycket att berätta utöver att belysningen i skärmtaken utanför entréerna kommer bytas ut till LED-lampor och att den nya hissen till 73:an är beställd. Med detta önskar vi i styrelsen God Jul och Gott Nytt år till er alla.
Månadens påminnelse: Kraftringen flaggar för kraftigt höjda elpriser och möjlig elbrist 9-18 december och uppmanar därför alla att spara på elen under denna tid. De förespråkar främst att minska användningen av varmvatten samt att sänka inomhustemperaturen.
Ännu en månad där mycket händer!
Som ni alla säkert sett så har våra nya brevlådor monterats i förra veckan. Styrelsen jobbar med att sätta upp alla namn och sedan kommer nycklarna att delas ut innan brevlådorna tas i bruk. Angående vad som ska hända nuvarande brevinkast i lägenhetsdörrarna har styrelsen inga åtgärder planerade. Dörren tillhör lägenheten, det vill säga de boende ansvarar för sin egen dörr. Dock behöver styrelsen tillfrågas innan man genomför större förändringar (såsom byte av hela lägenhetsdörren).
Hissen i 73:an fungerar som den ska sedan en tid tillbaka. Dock har styrelsen beslutat sig för att byta ut den på grund av dess märkliga modell och svårigheten att få fram reservdelar i rimlig tid. Vi har tagit in och godkänt offert och bytet väntas ske nästa vår.
Så lite mindre roliga nyheter. Den höga inflationen och de stigande räntorna påverkar även ekonomin i föreningen. Vi håller på att förhandla om våra lån just nu och har kommande projekt att ha i åtanke (hissbyte och invändig uppfräschning av trapphusen). Därför har styrelsen beslutat om en avgiftshöjning på 3 % från och med 1 januari 2023.
Styrelsen kommer nu och framgent att meddela datum för nästa styrelsemöte (i "kommande händelser"-rutan) så att ni kan kontakta oss i tid om ni har viktiga ärenden som ni önskar att vi tog upp. Vi har möte en gång i månaden och nästa möte är 5 december.
Månadens påminnelse: Om ni inte frostat av era frysar på länge är det ett tips att göra det. Redan 2 mm is kan medföra en markant ökning av frysens energianvändning och 1,5 cm is (vilket inte är ovanligt) kan innebära dubbel energianvändning.
Solen skiner, träden skiftar i grönt, gult och rött och hissen i 73:an fungerar igen - höstens vackraste tid är nu!
Arbetet med porttelefoner går vidare. Dock har det (även här) varit strul med leveranser och hantverkarna beklagar fördröjningen. Förhoppningsvis kommer alla delar snart och arbetet kan slutföras. Vi kan iallafall meddela att porttelefonerna i 75:ans entré återigen fungerar efter ungefär ett års avbrott! Vi är även medvetna om att det brusar i 73:ans port och det är meddelat till hantverkarna.
Gällande Motion Elavtal kan vi berätta att vårt nuvarande elavtal har sagts upp av Kundkraft och vi därför behöver teckna ett nytt avtal oavsett om vi hade haft motionen att följa eller ej. Vi har tagit in offerter för detta, granskat dem och beslutat oss för en av dem vilken kommer börja gälla från april 2023. Den största skillnaden är att då kommer priset vara timavräknat istället för baserat på månadsmedel. På tal om el och energi kan vi också nämna att vi bokat en energiinventering av våra fastigheter.
I projekt Motion Brevlådor så har vi även där beslutat oss för en av de inkomna offerterna och arbetet med beställning, leverans och montering hoppas vi kunna påbörja inom kort.
Slutligen kan vi bara beklaga strulet med månadsavierna. Vi är medvetna om problemen och försöker utreda det vidare med vår ekonomiska förvaltare. På förekommen anledning påminner vi också om att betala fakturorna som kommit, även om de skulle visa sig vara aningen felaktiga.
Månadens påminnelse: 28-31 oktober kommer containern för grovsopor samt kärlet för elektronikskrot att finnas på plats.
Styrelsen kan med glädje meddela att arbetet med porttelefonerna påbörjades i veckan då några tekniker var här och fixade med kabeldragningar. Nu hoppas vi det eviga strulet med dem snart ska vara ett minne blott! Angående den utlovade grovstädningen av trapphus håller vi på att ta in offerter men förväntar genomförande under hösten. Dessutom kan vi meddela att containern för grovsopor samt kärlet för elskrot kommer finnas på plats 28-31 oktober.
Vi jobbar även vidare med de två motionerna från stämman. Både gällande Motion Elavtal och Motion Brevlådor har vi påbörjat att kolla marknaden och ta in ett flertal offerter på olika alternativ. Dessa ska nu sammanställas och vi ska gå igenom dem för att kunna fatta beslut.
Angående den fortfarande stillastående hissen i 73:an så kan vi bara beklaga att det drar ut på tiden. Hissen är gammal och av en ovanlig modell vilket innebär att det är svårt att få fram reservdelar. Både serviceföretaget och hisstillverkaren jobbar dock på att försöka få fram den saknade reservdelen, men med de allmänna logistik- och leveransproblem som råder nu så finns ingen tidplan för när det kan vara åtgärdat. Styrelsen har därför börjat titta på att byta ut hela hissen och ska ta in offerter för detta inom kort.
Månadens påminnelse:
Släng era gamla cyklar som inte används så att det finns plats för de cyklar som faktiskt brukas.
Styrelsen har haft sitt första möte efter semestern och vi har börjat ta itu med en hel mängd projekt. Porttelefonerna kommer uppdateras med start i september - exakt datum kommer senare när det närmar sig. Trapphusen kommer att grovstädas under hösten, även där kommer vi återkomma när det närmar sig. Efter stämman så har styrelsen två motioner att ta sig an: att uppdatera elavtalet att inkludera el från alla fossilfria källor samt att se över nya brevlådor.
Som många av er säkert vet så är hissen i 73:an fortfarande avstängd. Vi har väntat på att teknikern ska få in rätt reservdel och såhär i semestertider och tider av allmänna leverans- och logistikproblem så har detta dessvärre dragit ut på tiden. Det senaste vi i styrelsen har hört är att reservdelen kom i förra veckan, men det var tydligen fel reservdel så nu väntar teknikern på rätt del som förhoppningsvis kommer inom kort så att de därefter kan åtgärda felet och starta hissen igen. Styrelsen beklagar innerligt olägenheten och gör allt för att jaga på teknikerna och få slut på strulet.
Årsredovisningen för 2021 finns nu äntligen tillgänglig på vår hemsida. Ni hittar den här eller i rutan "Dokument" här på sidan. Vill man ha den i tryckt format ber vi er kontakta styrelsen. Påminner också om extrastämman den 21 juli kl 18.30.
Den 21 juni hölls vår årsstämma då vi avtackade Martin Ahrnbom och valde in Steve Darmadi i hans ställe. Då vår årsredovisning inte levererats i tid kunde inte alla punkter avhandlas på mötet utan en extrastämma kommer hållas den 21 juli kl 18:30 för att kunna ta upp de kvarvarande punkterna.
Vi kan också passa på att meddela att hissen i entré 73 fortfarande är avstängd. En reservdel väntas komma 29 juli, och vi hoppas att hissen ska vara igång så snart som möjligt efter det. Vi beklagar innerligt olägenheten för alla boende!
Arbetet med att fräsha upp fasaderna och loftgångarna är nu avslutat! Och se så fint det blev! Vi i styrelsen har under lång tid lagt många timmar på att få ihop detta och vi är glada över att projektet äntligen är färdigt. Nästa projekt blir att uppdatera porttelefonerna vilket vi nu kan meddela kommer ske efter sommaren med start i september.
Hissen i entre 73 har tyvärr varit avstängd under några veckor för felsökning och åtgärdande. I skrivande stund har felet lokaliserats men teknikern har ännu inte fått tag på en särskild reservdel. Vi hoppas att det ska lösas skyndsamt och beklagar olägenheten för våra boende.
Månadens påminnelse:
Sista påminnelsen om årsstämman nästa vecka (21 juni).
I mitten av vecka 17 (det vill säga runt 27 april) kommer arbetet med att reparera balkongplattor i hus 75-77-79 påbörjas.
Nu är äntligen uppfräschningen av framsidan igång. Idag, den 12 april, har tvätt av loftgångar påbörjats och den kommer fortsätta de kommande dagarna. Det har rapporterats från boende att när de tvättat så har det runnit in smuts från ventilationen. Vill man inte ha in denna smuts ber vi er att stänga luftspalterna under tiden de spolar (eller så håller man luftspalterna öppna och får dessa rengjorda på köpet, beroende på hur man ser på det). Vi återkommer med tider för när gångarna sedan kommer att målas - på grund av torkningstider kommer det nämligen vara begränsat när dessa får beträdas.
Som flera av er säkert noterat blev det en miss med den utlovade kompensationen på de senaste fakturorna. På grund av försenade kommunikationer så kommer denna kompensation istället på juli-fakturan tillsammans med betalning av de nya el- och värme kostnaderna. Vi i styrelsen ber om ursäkt för strulet och hoppas att det från och med nu kommer fungera som tänkt.
Sen påminner vi i styrelsen om årsstämman den 21 juni. Dessutom har vi beslutat att förlänga tidsfristen för medlemmar att skicka in motioner till två månader innan stämman - det vill säga den 21 april.
Vi vet att det länge har varit strul med porttelefonerna - framförallt i trappuppgång 75. Vi beklagar eventuella besvär det har orsakat och vi jobbar på att det ska få en lösning så fort som möjligt.
Vi i styrelsen har även sett över fördelningen av avfall i soprummet och kommer uppdatera antal och storlekar av kärl. Bland annat kan nämnas att vi kommer minska volymen för returpappen och öka volymen för plastförpackning. Vi passar även på att påminna alla boende om att platta till alla förpackningar - särskilt kartong - så att de tar mindre plats i insamlingskärlen så att mer kan få plats.
Månadens påminnelse: Vi påminner er i hus 75-79 att hålla era balkonger tomma nu när det strax blir dags att åtgärda balkongplattorna.
För kännedom:
På tisdag den 5/4 mellan klockan 04:00-08:00 kommer Sydantenn att utföra ett servicearbete i Lund som påverkar bredbandstjänsterna hos oss (Kabel-TV tjänsten påverkas ej). Efter avbrottet kan man behöva starta om utrustningen (Router) igen.
Som ni kanske märkte så kom inte kärlet för elektronikskrot i fredags, utan först måndagen den 28e mars. Den kommer finnas tillgänglig fram till nästa måndag (4 april) så passa på att göra er av med elskrot nu.
Containern för grovsopor kom och hämtades enligt utsatta datum, som ni säkert har noterat.
Det är säkert flera av er som funderar över de rekordhöga elpriserna och hur de påverkar de kommande avgiftsinbetalningarna. Då vill vi börja med att säga att det kommer pengar tillbaka på nästa omgång av avgiftsavier. Tidigare gällde fördebitering och sedan årlig justering av kostnaden, men nu kommer istället betalning ske i efterhand. Därför betalas den summa tillbaka som redan har betalats in, för att sedan kunna dras i efterhand baserat på den faktiska förbrukningen. Mätningarna sker ett halvår i taget (jan-jun samt jul-dec) och debiteras därefter ett halvår i taget (okt-mar samt apr-sep) och totalsumman för halvåret sprids ut på de sex månaderna. Detta innebär att kostnaderna per månad sprids ut och det blir inte någon "chockpuckel" om ett halvår när vinterns el ska betalas.
Med start 11 april kommer vi fortsätta uppfräschningen av våra fasader och loftgångar:
Vi i styrelsen har blivit uppmärksammade på att det har varit lite dålig TV-signal för flera av våra medlemmar. Samtliga TV-förstärkare har därför bytts ut i trapphusen så nu hoppas vi att det ska vara bättre signal.
För ett tag sen så fick vi snabbare bredband (1000/1000 Mbit/s). Även där har det rapporterats om avvikelser. Om ni har problem med att nå dessa hastigheter ber vi er först att kontrollera att er router har stöd för 1000/1000 Mbit/s. Om de uppmätta nivåerna ligger under 100/100 ber vi er att kolla sladdar och kontakter då det kan indikera glapp (testa även att starta om routern). Om era hastigheter däremot ligger aningen högre (runt 200) ber vi er kontakta styrelsen.
Månadens påminnelse: Tipsar om att containern för grovsopor och insamlingskärlet för elektronikskrot kommer nu till helgen (25-27 mars).
Visst får man lite vårkänslor när solens strålar värmer, snödropparna tittar fram ur marken och restriktionerna lättas! Det blir lite roligare att leva helt enkelt.
Vi i styrelsen har också kommit igång ordentligt med att planera för allt som ska hinnas med under våren.
Månadens påminnelse: Se till att era filter i köksfläktarna hålls rena. Smutsiga, flottiga fläktar är en stor brandrisk! Byte av fläktar eller grundlig rengöring rekommenderas minst en gång per halvår (bilden visar ett nytt filter (vänster) och ett gammalt (höger)).
... med kyla, fortsatt smittspridning men också det återvändande ljuset. Vi i styrelsen är igång igen efter helgerna och jobbar ständigt för att allt ska flyta på så bra som möjligt för alla boende i föreningen!
Tyvärr har vi dock lite trista nyheter för er med balkonger i hus 75-77-79:
Vi kommer behöva göra om det översta lagret/behandlingen av balkongerna då det tyvärr inte blev ett bra resultat på grund av för fuktigt och kallt väder. Vi vill så klart göra det klart så snart som möjligt men vi måste vänta in några varma dagar. Förhoppningsvis kan det bli av senast under april månad (hoppas på tidigare). Man kommer då att gå in på balkongerna från ställning utifrån. Och man kommer att borsta, tvätta och måla/behandla balkongerna en gång. Vi återkommer med datum längre fram. Så låt era balkonger vara tomma, tack.
Månadens påminnelse: Rör inte termstaterna till radiatorerna i trapphusen! Det är endast styrelsen som har rätt att justera dessa. Kontakta oss om ni upplever problem.
Året går mot sitt slut. Det har varit ett mycket händelserikt år i föreningen. Det största och kanske mest påtagliga har ju varit höstens fasadrenovering som nu äntligen är färdig. Slutbesiktning är gjord och alla boende i hus två får lov att nyttja sina balkonger som vanligt igen! Därtill är vi också färdiga med hissbytet i trapphus 77, så nu får ni åka hissen så mycket ni vill.
Passar på att återupprepa lite information från november gällande avgiften och värmemätning: Från 1/1-2022 byter vi ekonomisk förvaltare från SBC till Allabrf. Så från nästa år kommer fakturorna gällande avgiften från Allabrf. Eftersom värmen från och med nu kommer debiteras individuellt och lyftas ut ur avgiften, så sänker vi avgiften med 5%. Tanken är att för snitt-medlemmen blir månadsavgiften oförändrad. Observera att din avgift kan gå upp eller ner beroende på hur mycket värme du använder (likt hur el fungerar redan idag). Värme och eldebitering sker halvåret efter konsumtionen, dvs det du använder januari-juni, debiteras oktober-mars. Konstruktionen gör att ungefär lika många kalla och varma månader är med i båda mätintervallen. Vi återkommer med information gällande hur man kan avläsa sin förbrukning.
Dessutom vill vi påminna om att vi jobbar med att se över porttelefonerna och ta in offerter för byte av dessa. Upplever ni problem med telefonerna, ta gärna kontakt med oss så vi vet hur utbrett problemet är. Undvik dock att själva kontakta Great Security för att fixa problemen - då får ni stå för kostnaden själva.
Med detta sagt så vill vi i styrelsen passa på att tacka er för året som gått och önska er:
God jul
&
Gott nytt år!
Idag har vi lite extra roliga nyheter: Hissen i trapphus 77 är äntligen färdigmonterad och redo att användas! Styrelsen vill passa på att informera om ett par punkter:
* Den "gröna knappen" i hissen ska vara den knapp som är längst ned, det kommer att åtgärdas inom kort.
* Det sitter en vit "dosa" utanpå hissen på nedre plan, den ska endast användas för att få ner hissen vid brand. Hissleverantören kommer att sätta dit en beskrivning om vad det är.
Och så påminner vi en extra gång om extrastämman den 14e december kl 18:30. Hoppas att vi ses!
På förekommen anledning uppmanar styrelsen de boende i föreningen att testa belysning och uttag på sina balkonger. Det har upptäckts vid ett par fall att säkringar gått när ljusslingor och liknande kopplats in i uttagen. Detta vill vi naturligtvis åtgärda så fort som möjligt medan hantverkarna och elektrikerna fortfarande är på plats (alltså denna vecka). Så testa att det funkar och återkoppla till oss i styrelsen (mejl: styrelsen@brkaranden7179.se) så fort som möjligt!
Och så påminner vi en extra gång om extrastämman den 14e december kl 18:30. Hoppas att vi ses!
Fasadreniveringen fortgår enligt plan. Arbetet är dock ganska väderberoende, så om ni inte ser arbetarna här någon dag så kan det bero på att de behöver vänta ut vädret. Nu har de åtgärdat balkonginfästningarna och lagat sprickorna på hus 2 och påbörjat målning, så snart är vi inne på slutspurten!
Styrelsen inbjuder härmed alla medlemmar i föreningen till en extrastämma. Två propositioner har tagits fram som vi önskar medlemmarnas åsikt om. Stämman infaller den 14 december kl 18:30 digitalt via Dischord. Kallelse, mer info om propositionerna samt länk till stämman har nyligen levererats till era brevlådor (i kallelsen står det dock felaktigt "ordinarie föreningsstämma" - det är ett extrainsatt. Det ordinarie infaller på vårkanten i maj/juni).
Och så viktig information gällande avgift och värme: Från 1/1-2022 byter vi ekonomisk förvaltare från SBC till Allabrf. Så från nästa år kommer fakturorna gällande avgiften från Allabrf. Eftersom värmen från och med nu kommer debiteras individuellt och lyftas ut ur avgiften, så sänker vi avgiften med 5%. Tanken är att för snitt-medlemmen blir månadsavgiften oförändrad. Observera att din avgift kan gå upp eller ner beroende på hur mycket värme du använder (likt hur el fungerar redan idag). Värme och eldebitering sker halvåret efter konsumtionen, dvs det du använder januari-juni, debiteras oktober-mars. Konstruktionen gör att ungefär lika många kalla och varma månader är med i båda mätintervallen. Vi återkommer med information gällande hur man kan avläsa sin förbrukning.
Från och med fredagen den 22e oktober är de boende i trappuppgång 71-73 välkomna att använda sina balkonger igen.
Då dessa balkonger nu försetts med en ytbeläggning gäller följande skötselråd:
Halva fasadrenoveringen är i princip avklarad nu. Ställningarna är borta från det första huset nu - och wow vad fint det blev! På fredag den 22 oktober får de boende i huset tillgång till sina balkonger igen, så vi ber er att avvakta med att använda balkongerna tills dess. Därefter är det dags för huskropp nummer två. Ställningar kommer resas under nästa vecka (v. 43) och sen ska tvättningen påbörjas. Här kommer ännu en påminnelse att se till att alla balkonger och uteplatser är helt tömda. Detta inkluderar även golvplattor - dessa måste bort för att hantverkarna ska komma åt att fixa balkongplattan.
Som flera av er säkert redan har märkt så har hissen i 77:ans trappuppgång nu behövt stängas av i väntan på byte. Bytet är fortfarande planerat 8/11-3/12 och vi hoppas ni kan ha överseende med hiss-strulet tills dess.
Det närmar sig också helgen då styrelsen har beställt en container för grovsopor och ett uppsamlingskärl för elektronikskrot: 29 oktober till 1 november.
Som ni kanske har märkt så återupptogs arbetet med fasaderna igår den 29e september. Styrelsen hade gått igenom de olika offerter vi fått in från hantverkaren och fattade beslut i frågan kvällen innan. Sprickorna, som troligtvis uppstod redan vid torkningsprocessen för sexton år sen när fasaden anlades, ska åtgärdas med den metod som innebär minsta möjliga förlängning och fördyrning av projektet - utan att fördenskull vara ett dåligt alternativ. Enligt hantverkaren kan det nu därför bli en tre-veckors försening. Vilket var avsevärt kortare än det andra alternativet.
En till god nyhet är att de ännu inte hittat någon fukt vid balkonginfästningarna!
September börjar gå mot sitt slut och det innebär att vi är snart en månad in i vår fasadrenovering! Ställning har byggts på det västra huset och tvättning har inletts. Arbetet har hittills gått enligt plan, men tyvärr har man nu upptäckt sprickor i fasaden. Styrelsen har begärt in offerter från hantverkaren över lämpliga åtgärder och ett beslut kommer fattas inom kort. Vi återkommer när vi vet mer om det kommer krävas större förändringar av tidsplanen.
Det har under en längre tid varit mycket problem med hissen i 77:ans trappuppgång. Styrelsen har därför beslutat att byta ut den. På grund av detta kommer hissen vara ur bruk mellan 8/11-3/12 om inget oförutsett inträffar. Såhär i pandemitider är det inte helt ovanligt med problem i leveranskedjan, men vi hoppas att det ska gå väl. Än så länge finns inga indikationer på förseningar.
Två gånger per år brukar styrelsen beställa en container för grovsopor och ett uppsamlingskärl för elektronikskrot. Höstens tillfälle närmar sig: det bli helgen den 29 oktober till 1 november.
Angående våra porttelefoner så vet vi att det är problem, men då dessa har varit under en längre tid och vi inte har fått bukt med dem har vi valt att utvärdera andra alternativ. Kontakta gärna oss i styrelsen om ni har problem så att vi vet. Men vi vill härmed göra er medvetna om att det sannolikt inte kommer kunna åtgärdas i det närmaste utan först när vi tagit ställning till om vi behöver byta system.
Nu har vi även genomfört cykelrensningen i våra cykelställ. Vi hoppas att det nu finns ordentligt med plats för alla våra medlemmars cyklar och påminner om att gästparkeringen på östra gaveln av förråden är till för just besökande.
Som ni nog alla vet vid det här laget börjar det äntligen närma sig med vår fasadrenovering! Därför kommer nu ännu en påminnelse om att samtliga balkonger behöver vara tömda mellan 3e september och 30e november, dvs. under hela renoveringsperioden. Detta för att ge arbetarna flexibilitet i de olika moment som ska utföras. Då det både är balkongplattor, fasaden samt åtgärdande av balkonginfästningar finns det möjlighet för arbetarna att jobba på olika ställen parallellt. Dessutom är det svårt att sätta datum för när de kommer vara var då en tidsplan lätt förändras.
Det är trångt i våra cykelförråd. Vi i styrelsen har därför insett behovet av en cykelrensning. Mer info om när och hur kommer senare. Men vi vill passa på att upplysa redan nu att icke-funktionsdugliga cyklar kommer att rensas bort oavsett. Så har du en sådan cykel men vill spara den pga reservdelar eller annat får du förvara den i din lägenhet eller ditt förråd istället. Cykelförrådet är till för de boendes fungerande cyklar.
Dessutom har det återigen rapporterats om problem med våra porttelefoner. Märkligt, tycker vi, då det åtgärdades så sent som i början på året. Har du upplevt problem det senaste får du gärna höra av dig till styrelsen så tar vi med det på listan. I slutet på månaden kommer teknikern hit för att felsöka.
Månadens påminnelse:
Det har kommit till styrelsens kännedom att inbrottsförsök har förekommit. Därför vill vi å det starkaste påminna om att inte släppa in personer i byggnaderna som ni inte känner eller som inte har ett ärende till just er.
I början på månaden hölls årsstämman där vi bland annat avtackade Rasmus för hans tid i styrelsen och valde in Linda som ny ledamot. Välkommen Linda! Här är en länk till vår kontaktsida för mer info om styrelsen och hur man kan komma i kontakt med oss.
Vi har också nyligen uppdaterat vårt internet så nu ska vi ha tillgång till 1000 Mbit/s. Om du upplever att ditt internet är betydligt långsammare än det så skulle det kunna ha att göra med att din router är för gammal och inte klarar av de högre hastigheterna.
I styrelsen har vi också tagit fram ett policy-dokument - se länk i dokumentrutan i högerspalten. Tanken med det är att skriva ner praxis och tolkningar av stadgarna för att underlätta för våra medlemmar och kommande styrelser. Det är ett levande dokument, men äldre versioner kommer finnas tillgängliga i minst ett år efter att en ny version kommit.
Nu tar vi i styrelsen lite välbehövlig sommarledighet och är tillbaka med nya krafter inför höstens äventyr med fasadrenovering. Nästa inlägg kommer alltså inte om en månad utan först i augusti. Trevlig sommar önskar vi i styrelsen alla er boende!
Månadens påminnelse:
På förekommen anledning så har vi nu uppdaterat sidan med vanliga frågor. Vi uppmuntrar starkt till att ni hör av er till oss om ni har frågor - men kolla gärna på hemsidan först, det kan ju vara någon som undrat över samma sak tidigare.
Nu vet vi när fasadrenoveringen ska dra igång: I början av september. Det blir alltså efter att semestrarna är slut så att vi kan nyttja våra uteplatser hela sommaren först. Påminner om att samtliga balkonger måste vara tömda under hela renoveringen. För den som vill veta mer om vad som ingår i renoveringen beskrev vi det i inlägget i mars.
På gräsmattan mot torget så är nu uteplatsen iordningställd. Den har blivit helt stenbelagd, bänkarna är uppfräscchade och två bord har ställts dit. Alla föreningens medlämmar är välkomna att använda den och vi hoppas ni kommer tycka den är lika fin som vi gör.
Den 8:e juni byter vi internetleverantör och uppgraderar från 100 Mbit/s till 1000 Mbit/s! Detta innebär att just under den dagen kan uppkopplingen fungera sämre. Se mer detaljerad info som ni har fått i era brevlådor.
Månadens EXTRA VIKTIGA påminnelse:
Vi i styrelsen har upptäckt ett misstag i tidigare års årsredovisningar, där det stått att föreningen har ett kollektivt bostadsrättstillägg till vår försäkring. Detta stämmer inte. En del av er har fått information om att detta tillägg har funnits, vilket vi ber om ursäkt för.
Vi rekommenderar därför att ni själva lägger till bostadsrättstillägg till era hemförsäkringar.
Påminner än en gång om årstämman som ska hållas 3 juni kl 18:30. Mer information och kallelsen kommer snart att skickas ut i varje brevlåda. På grund av rådande omständigheter kommer den att hållas digitalt via Dischord (länk och hur man går tillväga kommer i det separata informationsutskicket). Det kommer finnas möjlighet att testa tekniken och uppkopplingen dagen innan årstämman samma tid (alltså den 2 juni kl 18:30). Och för den som inte vill/kan vara med digitalt så finns även möjligheten att poströsta.
Och så lite goda nyheter: vi har fått godkänt på OVK:n (obligatorisk ventilationskontroll) som genomfördes i mitten på april! Hurra! Det kvarstår dock lite småfix i några av lägenheterna vilket ska åtgärdas inom kort.
Ni har säkert märkt att det har grävts i marken utanför 79:ans entré och bort mot elcentralen. Det är Sydantenn som har grävt ner fiber så att vi får ett snabbare internet (från 100 Mbit/s till 1000 Mbit/s). Övergången till den nya internetleverantören sker den 8 juni - mer info kommer separat i era brevlådor inom kort.
Mycket annat har också hänt i vår utomhusmiljö:
Som vi berättade i förra nyhetsinlägget så är fasadrenoveringen äntligen på G. Fortfarande finns inget exakt datum, men det blir efter semestrarna och de tar ett hus i taget: 71-73 först och därefter 75-79. Påminner om att alla balkonger behöver vara tomma och tillgängliga under det att renoveringen pågår.
Som ni har märkt så har mätare för individuell avläsning av el- och värme nyligen installerats. Vi är medvetna om att det kan ha känts som att det kom lite plötsligt. I höstas fattade vi beslut om installationen vilket vi berättade i inlägget i November. Då hade vi inget datum om när teknikerna skulle komma hit. Så, för bara några veckor sedan meddelade de plötsligt att nu kommer de och då hann vi knappt få ut informationen i tid till er. Av detta har vi i styrelsen lärt oss att meddela hantverkare och liknande att vi behöver minst tre veckors framförhållning för aktiviteter som kräver tillgång till lägenheterna. Tack för er förståelse.
Då passar det bra att meddela att en OVK (obligatorisk ventilationskontroll) kommer genomföras 14-15 april. För ett år sedan gjorde en OVK som ej blev godkänd. Under året har vi därför åtgärdat fläktarna i de lägenheter där det var problem. Nu är det alltså dags för ytterligare kontroll som vi hoppas få godkänt på denna gång.
Ni har kanske noterat färglinjerna i marken utanför 79:ans entré och bort mot el-huset. Snart kommer Sydantenn hit och gör grävarbeten för att installera sitt bredband. Vi håller alltså på att byta leverantör för att få ett snabbare internet. Från de nuvarande 100 Mbit/s till 1000 Mbit/s. Efter grävningen kommer marken att återställas.
Utomhusmiljön kommer även den att snyggas till framöver. Förråden kommer tvättas och dörrarna målas. Bänkarna vid entréerna ska fixas till. Sandlådan på gräsmattan kommer att stenbeläggas och bord kommer ställas dit. Det finns också planer på en gästparkering för cyklar i närheten av el-huset.
Vi kan också berätta att nu är äntligen problemen med porttelefonerna helt lösta. Dessutom ska det droppande ljudet vid 75:an vara åtgärdat.
Årsstämma kommer hållas digitalt den 3 juni kl 18:30. Länk och mer information kommer senare när det närmar sig. Men boka in datumet redan nu!
Den stora nyheten: nu kan vi äntligen säga att fasadrenoveringen är på G. Vi jobbar aktivt med detta - och har gjort under mycket lång tid. Och nu är det äntligen dags. Snart iallafall. Det som är planerat är följande:
Under renoveringen kommer era balkonger behöva vara tomma och tillgängliga. Datum för renovering är ej bestämt än. Troligtvis kommer det nog inte komma igång förrän efter sommarsemestrarna.
Månadens påminnelse:
Låsen till cykelställena får inte smörjas med vad som helst. Kontakta styrelsen om det behöver smörjas - vi har rätt produkt för syftet.
Nu är vi mitt inne i februari och det betyder att snart blir det vår! Även om det kanske inte känns så med snö, slask och salt överallt... Men snart kommer det att bli varmare och då kommer en ordentlig vårstädning av trapphus och loftgångar att göras - vi återkommer med exakta datum. Dessutom är det snart dags att få hit containern för grovsopor samt sorteringskärlet för elskrot. Dessa beställs ju två gånger per år, en på hösten och en på våren; och 26-29 mars är de här nästa gång.
Gällande porttelefonerna så har Great Security varit här en första vända och löst problemen för de flesta. Ett par lägenheter återstår där det behövde beställas reservdelar - men det ska också vara åtgärdat inom kort. Vi kan också berätta att en plåtslagare är beställd för att fixa till 75:ans entré så att det störande, droppande ljudet upphör.
Och om det är någon som undrar vad det är för ett litet skjul som har monterats bredvid förråden, mitt emot soprummet, så är det ett rullstolsgarage.
Nu är det nya året här och styrelsen har fina saker på gång. Tyvärr kan vi inte avslöja allt riktigt än - men förhoppningsvis kan vi berätta mer nästa månad! Vad vi däremot kan berätta nu är att vi har tagit tag i problemet som en del har med porttelefonerna och jobbar på en lösning där. Det har också rapporterats ett störande, droppande ljud vid 75:ans entré vilket vi har felrapporterat till Clifa och väntar åtgärd inom kort.
I höstas genomfördes reparation av ventilationen i fastigheten. På grund av olika anledningar kunde det inte slutföras i ett antal lägenheter så i början på februari görs ett nytt försök. Exakta datum meddelas senare.
Som ni kanske har märkt så har vi haft en firma här som städat trapphusen denna vecka. På grund av vädret och saltet så har det dock beslutats att avvakta något med att städa loftgångarna fullt ut. Vi återkommer när det blir dags igen.
Månadens påminnelse: Släng inte hundlatrin i papperskorgarna vid gångstigen mellan husen samt vid uteplatsen.
Det finns papperskorgar för detta ändamål lite längre bort.
År 2020 är snart slut och förberedelserna för de stundande helgerna är i full gång. Med detta så vill styrelsen önska alla medlemmar en riktigt god jul och ett gott nytt år. Nu får vi försöka njuta så gott vi kan med de våra i dessa speciella tider. Kanske ringa en släkting eller vän vi inte träffat på länge? Snart vänder det iallafall och vi går mot ljusare tider igen.
Nästa år tar vi nya tag. Styrelsen har en hel del planer, men mer om det i nästa nyhetsinlägg i januari. Däremot kan vi nämna redan nu att det kommer ske en ordentlig städning av trapphus och loftgångar den 18 januari - så se till att det inte finns någonting utanför era dörrar då såsom dörrmattor eller liknande som kan vara i vägen.
Från oss alla till er alla - en riktigt god jul!
Höststormarna har börjat avlösa varandra, trädens löv har fallit och året 2020 börjar gå mot sitt slut. Skönt, tycker nog många då coronapandemin effektivt gjort avtryck i våra liv de senaste månaderna. Men pandemi eller ej, i bostadsrättsföreningen fortgår livet och styrelsen har jobbat på i princip som vanligt - även om vi nu har övergått till att ha våra möten på distans. På vårt senaste möte diskuterade vi bland annat:
Och så månadens påminnelse: Vi har ju satt lås på grindarna till cykelställen. Använd dem! Och se till att era barn kommer ihåg att använda dem med. Vid ett flertal gånger har dörrarna lämnats olåsta. Detta bör undvikas.
Nu är hösten här på allvar. Vinden biter i kinderna och kylan letar sig in i lägenheterna. Det har blivit dags att skruva upp värmen på elementen! Skulle det vara problem med att få upp värmen i elementen kan man behöva "motionera" termostaterna(vreden) genom att vrida fram och tillbaka några gånger. Skulle inte det hjälpa kan man dra av termostaten med en polygrip och försiktigt banka på "piggen" inunder (OBS dra inte i den!). Om det sen skulle bli ojämn temperatur i elementet, alltså varmt nere och kallt uppe så kan det vara som så att det har kommit in luft i systemet när elementen har stått avstängda under sommaren. Denna luft behöver släppas ut ur systemet för att elementen ska fungera optimalt. För tips på hur man luftar ett element kan du till exempel kika på filmklippet nedan. Skulle elementen fortfarande vara kalla, ojämna eller låta på ett onormalt sätt (de ska låta lite) så kan det behöva felanmälas till Clifa.
Utomhus har det också blivit höstfixat. Äppleträden längs framsidan har blivit beskurna och de döda tujorna i häcken vid gångvägen har bytts ut mot nya, levande dito. Två gånger per år har föreningen brukat hyra in en container för grovsopor samt ett kärl för elektronikskrot. Nu är det snart dags för årets andra tillfälle; mellan den 23e och 26e oktober kommer containern att stå utanför 79:ans entré och elektronikkärlet ställs inne i soprummet.
Med detta följer en vänlig påminnelse att hålla rent efter sig i soprummet. Tänk på hur du sorterar. Vik ihop kartonger så mycket som möjligt (ju mer plats de tar desto oftare måste de tömmas, desto mer kostar det och desto dyrare blir din avgift).
Dessutom, elektronikskrot får enbart lämnas i kärlet för elektronikskrot de dagar som kärlet finns i soprummet. Övriga dagar på året får du själv lämna dem på återvinningscentralen.
Då vårens OVK-besiktning underkändes beslutade sig styrelsen för att byta ut köksfläktarna i de lägenheter som fått anmärkningar i besiktningen. Denna renovering genomförs nu 21-25 september. Vad ni boende kan göra för att förlänga livslängden på era köksfläktar och se till att ventilationen fungerar som den ska är att se till att utsugen i badrum, tvättstugor och toaletter rengörs med jämna mellanrum.
Och så ännu en påminnelse: Om ni renoverar köket så se till att ni har kvar samma typ av fläktkåpa - den styr nämligen ventilationen i hela lägenheten! Det är alltså förbjudet att installera en kolfilterfläkt!
Då det var längesen som den gamla hemsidan uppdaterades beslutade vi i styrelsen oss för att göra ett omtag med den här typen av informationskanal. Resultatet blev vad du ser framför dig: en helt ny hemsida med uppdaterad information och där nyheter kommer publiceras löpande.
Vill du få uppdateringar när nya inlägg har lagts upp? Lämna din mejl via kontaktformuläret så missar du aldrig ny info!
Vi i styrelsen hoppas att med denna kanal oftare berätta om vad som händer i föreningen - till exempel kan vi nämna att föreningens cykelställen i sommar försetts med grind och lås (men det har ni nog redan märkt). Dessutom samlas här annan information som viktiga dokument (se spalten till höger) och svar på vanliga frågor. Slutligen är det här även ett sätt för er medlemmar i föreningen att kunna kontakta styrelsen med era frågor, funderingar och synpunkter.
Copyright © Alla rättigheter förbehållna